fredag 8. november 2013

For meg funker sjokolade som slankemiddel !!!

Jeg vet ikke om du, som jeg, leste den artikkelen fra side2 om at de som spiser sjokolade mye og ofte er slankere??   Les her!

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg er så tynn, jeg er normal. Men det er ikke siden ungdomsskolen/videregående at jeg har vært så lett på vekta som nå, og det er uten særlig store innsatsen. Jeg trener, men det har jeg alltid gjort. Ikke noe nytt ved det. Cirka 3 ganger i uka (cirka 40 minutt per gang). Noen ganger mindre, noen ganger mer.   Jeg er egentlig ikke så opphengt i vekt, men at jeg føler meg vel og at klærne passer bedre enn de gjorde før. De få gangene jeg har vært på vekta, som sikkert er en gang i halvåret, så har jeg gått ned.

Sjokolade er vel ikke fasitsvaret, men sannheten er at jeg spiser mer sjokolade enn før. Jeg har prøvd å slutte med sjokolade, bare spise en viss mengde, bare spise en dag i uka.  Det som skjer da er at jeg bare tenker på sjokolade. Jeg blir sur, irritabel, får hodepine. Jeg orker ikke pine meg igjennom noen avenning. Sjokolade er den ENESTE lasten jeg har. SO BE IT!
 Jeg har brukt snus en del, periodevis. Men jeg har aldri blitt avhengig. Nå snuser jeg ikke overhodet, og jeg slutta ikke med vilje engang. Plutselig hadde jeg bare ikke kjøpt snus på lenge. Og nå har jeg sikkert kjøpt en boks snus på 3 mnd. Den siste er ikke brukt opp og har ikke sett boksen på en god stund.  Savner det ikke.

Men sjokolade derimot!! AKK!!!   Jeg har valgt at jeg vil være venn med sjokoladen. Jeg tar litt sjokolade når det passer meg. Når jeg har lyst på.  

Sjokoladen gjør meg mett (over lang tid). Den gir meg energi, den gir meg glede, den smaker godt, det er kos.... den har mange positive effekter på meg.  

Poenget er vel som artikkelen sier. Ha et avslappet forhold til ting, så blir man ikke så manisk og panisk og lysten. Det er jo sånn at det man ikke kan få, har man lyst på.. eller hur??  Så derfor unner jeg meg sjokoladen, med den effekt at vekten har gått ned.
Samme med trening.  Jeg stresser ikke med at jeg MÅ trene så og så mye. Og dropper jeg treningen så irriterer jeg meg ikke over det. Da tar jeg det en annen dag. Sånn har jeg også klart å holde treningsmotivasjonen oppe. Det er ikke noe jeg MÅ gjøre. Det er noe jeg har lyst til å gjøre (okei, en liten blanding av disse to er det jo, men å ha dårlig samvittighet for at man skippet en treningsøkt gjør deg ikke slankere. Drit i det, og tenk på neste treningsøkt istedet).

MEN, det er et stort MEN: Ernæringsmessig er det nok ikke å anbefale.  Tipper mange kosholdseksperter måper og river seg i håret av at jeg skriver dette.   Ironisk nok har jeg stor interesse for kost og ernæring og har lest mye om det. Men teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd hos meg.

Kosthold er et valg. Skal du spise sjokolade uten å legge på deg, bør du også kutte ned på inntaket av vanlig mat.  Det må være en balanse mellom kcalorier inn og kcalorier ut. Derfor spiser jeg meg ikke overmett på en middag, for så å stappe en sjokolade ned i magen. Nei, jeg spise sjokolade som et måltid jeg. Ikke bare en sjokolade, men gjerne to og tre (barer, ikke plater. Lys sjokolade, ikke mørk).    Gjerne tidlig på dagen. Da har jeg ikke sug på noe søtt resten av dagen.  Bedre det enn å hive innpå på kvelden rett før leggetid etter alle de måtidene man har inntatt iløpet av dagen. Så spiser jeg små måltider resten av dagen. På den måten får jeg i meg næring også.

Så derfor jeg har valgt å ofre noe av sunnheten, for å kunne unne meg sjokolade. Likevel føler jeg at jeg har samme energi og overskudd som før. Hvordan blodårene mine ser ut aner jeg ikke. Men føler meg i fin form.
Noen røyker, noen snuser, noen drikker vin hver dag.... jeg tar meg en sjokolade hver dag. Og så langt funker det for meg.  Kriteriet er at barna ikke skal være tilstede. Som et forbilde for mine barn, vil jeg ikke at de skal se at det er greit å stappe i seg sjokolade hver dag. Der er jeg streng.  

Utover dette har jeg et godt kosthold mener jeg. Jeg er lite fan av junkfood. Aldri vært begeistret for sånn mat, bortsett fra dagen derpå kanskje. Drikker ikke mye brus. Spiser så og si aldri potetgull og sånt snacks. Jeg er ikke så glad i det.  Drikker alkohol meget sjelden. Spiser oftest middag laget fra bunnen av. Alltid grønnsaker til middag. Sunt pålegg på brødskiva. Vann og juice til drikker. At jeg har den lasten jeg har, det får så være.

Artikkelen lover jo godt for min del da ;)  Og ja, jeg vet at man skal ta slike artikler med en klype salt. Jeg vet jo ikke hvor mye jeg kan stole på den forskningen, men håper det er noe i det :)

GOD HELG!! KOS DEG!!

PS: Blir sikkert å legge på meg 10 kilo inatt som straff for at jeg skryter på meg ting.  Livet har den effekten på meg :p


Dette er min favorittsjokolade for tiden. 250 kcal i en sånn bar. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor mange slike jeg har spist!





2 kommentarer:

  1. Haha! Neida, nå har du jo "banket i bordet" så da slipper du unna.. ;) Jeg tror også at FY-holdninger bare har motsatt effekt. Jeg spiser mørk sjokolade hver eneste dag, med veldig god samvittighet :)

    SvarSlett
  2. Hehe, ja satser på at jeg slipper unna. Evt. at jeg får hjerteinfarkt... :P Det er bra at du også koser deg :) Tror man blir feit av å stresse også. Og stress-fett legger seg jo som kjent rundt magen. Men sjokoladefettet legger seg rundt rompa. (stemmer for min del). Så man skal kose seg og nyte gode ting også :)

    SvarSlett