tirsdag 8. oktober 2013

Tips til bursdagsfeiring

Tok meg titt innom mailen ikveld, og der hadde det kommet en eller annen mail fra et eller annet baby/mamma/foreldreforum. Tittelen lyder som følge: 

"Tips til bursdagfeiring." 

Åååå, hvorfor kommer dette tipset dagen etter at jeg har arrangert barnebursdag? Kunne det ikke ha kommet litt før liksom?


 Vent litt, minstemann har jo bursdag i desember. Jeg tror jeg klikker innom for litt tips likevel. Men hei,  hjernen ønsker å bruke den fornuftige delen idag. Jeg stopper raskt opp og tenker: Hvorfor skal jeg utsette meg selv for mer stress og press enn det jeg allerede gjør? Dessuten har jeg spart opp gamle mammamagasiner for nettopp å kunne finne tilbake til de gode tipsene. Men åpnet jeg disse gamle bladene før helga? Nope!

Jeg hadde bestemt meg for et par ting vi skulle ha på familiebursdagen og et par ting for barnebursdagen. Helt ærlig hadde jeg tenkt på mange ting, men jeg visste hvor travelt det kom til å bli, så målet måtte være å senke kravene. 


Så idag klarte fornuften å overvinne lysten. Jeg slettet den mailen før jeg leste den. Jeg orker ikke mer tips om hvor fantastisk og kreativ en bursdag kan være. Hvor skal grensa gå egentlig? 



For alt jeg vet så var kanskje tipset at man skulle gjøre det enkelt og senke kravene til seg selv og andre. Jeg tviler. Det meste handler om hvordan du kan dekorere et eple med et tøystykke fra en gammel pute, et par non stop, og gjøre det om til Dora The Explorer, Mikke Mus eller en annen figur. 



Før i tiden, i gamledager, da jeg var ung, (type 80/90 tallet for den som lurte) da pleide vi å dra i bursdag å få servert firkantet sjokoladekake med non-stop eller seigmenn (ikke begge deler, det ble for overdådig), pølse i brød fra kasserollen og en klatt med gele på en skål. Vi klarte faktisk å synes at bursdagen var gøy uten at kaka var formet som et Kaptein Sabeltannskip eller geleen som  en Hello Kitty. Vi koste oss selv om duken var vinrød, asjettene var i blå og gule pastellfarger og koppene var i knallrosa. Ja, vi gjorde faktisk det.   



Men jeg har gitt etter for presset denne gang og kjøpt et par pakker med sukkerpasta. Jeg måtte prøve det ut. Jeg måtte prøve å lage en prinsessekake til jenta mi som er veldig prinsesseaktig av seg. Siden det er første gang jeg lager en sånn type kake (jeg har kanskje bakt 4 kaker tilsammen i mitt liv og to av dem er fra ferdigposer), så er den jo ikke så fancy som mange andre lager dem, men jeg er strålende fornøyd meg selv likevel. 

Jeg er uansett sikker på at den bursdagen ville vært like fin uten den kaken, for tror ingen spiste av den. Haha!! :)


Moralen er: Barna syns det er gøy med bursdag uansett, så lenge de får pakker og sukker! Bare husk tilbake fra du selv var ung ;)


Var ikke så vanskelig dette! 

En stykk fornøyd 4-åring på bursdagen sin!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar