mandag 15. juli 2013

Nå skal søpla også være fin

Nå som sortering av søppel nærmest har blitt en trend, på godt og vondt (godt for miljøet, vondt for lysten å skylle og rive ifra detaljer) så er det ikke bare søppelbøttene som skal være fine. Ja, du vet.. nå skal søppelbøttene helst stå i stil til resten av interiøret. Enten det er 3 like bøtter under vasken eller en røff metallbøtte eller to midt på kjøkkengulvet. Gjerne hvor det står NO.2 eller noe annet industrielt på. Kanskje en rød kasse med hvite stjerner, som forøvrig kan forveksles med en lekekasse. Jeg hadde sikkert tenkt at der kunne jeg finne noe artig å leke med. Greit nok at søppelsorteringen kanskje blir morsommere når søppelbøttene også er morsomme eller pene og se på. Men nå skal visst innholdet også se bra ut. For eksempel i vårt distrikt går det nå folk rundt som skal sjekke søpla di. Sånn type miljødetektiv, bare uten den blekkulf-capsen. De har fått den takknemlige sommerjobben som går ut på å grave i søpla di for å se om den er feilsortert, også får du en lapp i en viss farge som forteller deg om det er bra eller dårlig sortert. De har ennå ikke vært her såvidt meg bekjent, men jeg merket jo presset her i ettermiddag. Jeg skulle tømme matsøpla. I matavfallsdunken så jeg et kindermaxipapir. -Jaja, tenkte jeg. -Det er sikkert ingen krise.  

ERROR-REWIND!!!!! 

Plutselig kom jeg på disse miljødetektivene.  Jeg med mine knappe 160 cm på strømpelesten nærmest hang over kanten på søppelbøtta for å fiske opp kindermaxi-papiret og kastet det i restavfallet. Godt fornøyd med meg selv. 
Jeg skjønner jo at dette ikke har noe med estetikk å gjøre, men likevel; Hva blir det neste?? Brettekant på søpla? Personlig søppeldunk med tapet inni? Litt sånn personlig stil som postkassene har fått. Små lommer og skuffer i søppelbøtta? Ledlys rundt søppeldunkkanten?    Før var søppel bare søppel. Det var en søppelbøtte under vasken. Kanskje i en bleket vaskebøtte med en plastikkpose fra Domus eller samvirkelaget. Der hev du alt! Ferdig snakka!   Nå har det liksom blitt en hel vitenskap dette med søppelsortering. Og det er jo for all del bra at vi forsøker å ta vare på miljøet. Som du skjønner, så prøver jeg å gjøre en innsats. Ikke bare pågrunn av miljødetektivene som snuser rundt, men fordi jeg liker å ha orden i sysakene. Har alltid irritert meg over de som kaster snørrpapiret sitt i papiravfallet. Samvittighetsfull som jeg er, fisker jeg opp all snørrpapir i papirsøpla og hiver det i matavfallet. Jeg har også gravd opp matrester fra restavfallet og kastet i matavfallet. Det ligger vel litt i meg,  Blekkulf-miljødetektiv- veteran som jeg er ;)

Throw it here! (søppelbøtte fra Ikea)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar