mandag 15. juli 2013

Regn og hustrig. Vi tar en innedag!

Vi er vanligvis ganske flinke til å gå ut uansett vær. Det blir sånn når man får barn. De liker å være ute og de har godt av å være ute. Det samme gjelder for oss voksne. Men idag kjente jeg ingensteds at jeg ville gå ut. Det regnet og det var hustrig ute. Hørte rykter om nysnø i fjellene. Heldigvis spurte heller ikke ungene om vi skulle gå ut. Vi var alle i skikkelig innehumør idag. 
Fram til helga for en uke siden har vi egentlig hatt et ganske greit vær helt siden starten på mai. Den siste uka har det bare regna, regna og atter regna. Temperaturene har vært ettsifret til og med. Ren flaks at det er på plussiden kanskje? 
Det var faktisk veldig koselig å ha en innedag. Barna var forholdsvis rolige, de som vanligvis er både høyt og lavt. 





 Tips til inneaktiviteter med små barn
(arkivbilder)

Lese bøker! Det er nå jeg er glad vi er medlem av bokklubb og jeg aldri klarer å avbestille en bok fordi jeg syns den virker så bra. Dessuten har vi mange mil til nærmeste bibiliotek, så da er det greit at vi har et hjemme :)

Pusle puslespill!! 

Spiller vel ingenting om det er rosa vel?

Teaparty! 

Bygge med klosser på spisebordet!

Så må vi ikke glemme å nevne det vi gjorde mest av idag. Nemlig å se på tv. Men idag gjorde jeg noe vi ikke har gjort før (for barna vel og merke). Koblet pc'n til tv'n og tittet på youtube- klipp. Det ble en hit! Vi er vel en av få som ikke har anskaffet hos nettbrett. Og mobilen kan ofte bli litt for liten, spesielt hvis begge vil se samtidig. Det blir som regel rift om hvem som skal holde og hvem som skal trykke. Så det at begge kunne se youtube-klipp på "storskjerm" var ingen dum idé. Jeg lette frem barne-tv program fra da jeg selv var lita. Noe falt i smak, annet ikke. For eksempel, jeg pleide å digge Fragglene da jeg var lita. Jeg var livredd gorgene og hadde mareritt om dem ilang tid. Da jeg viste dem Fragglene spurte Matea om jeg var redd trollet (gorgen). Jeg svarte at jeg var kjemperedd dem når jeg var lita. Hun smilte lurt og sa at det var ikke noe farlig. Johan kommenterte at trollet så snilt ut.  Jeg vet ikke om det er dagens barn, eller det bare var jeg som var unormalt redd gorger når jeg var lita??? Hva sier du?
Sesam stasjon og Pelle politibil ble en hit. Vi lette også frem noen musikklipp fra en barne-tv serie jeg husker fra jeg var lita, "Vaktmesteren". En serie som visstnok ble spilt inn på Stokmarknesskole. Så her synges det på nordnorsk, for de som har en forkjærlighet for det. Det er Kai Kiil fra Banana Airlines som synger. Ungene var helt med! Tilslutt sto vi alle tre og danset rundt i hele stua og etterhvert i hele øvreetasjen. Jeg synes det er mye fengende musikk fra den serien og det syns tydeligvis barna også. Flere sanger er "Willy Bolle" og "Kjempebæsj"


Få på litt bass og volum, så skal du kjenne det rykker i dansefoten :p Barna døpte om sangen til "Kråkesangen". Hør refregnet, så skjønner du hvorfor.

Senere kjørte jeg ungene bortover til besteforeldrene (da både jeg og mannen må opp grytidlig opp imorgen for jobb), og jommen fikk de seg ikke en tur ut sammen med dem. Yess!  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar