torsdag 11. juli 2013

Hjemmelaget müsli

Etter en ferie med fråtsing i alskens usunn mat, brus og godteri, så er det på tide å starte et nytt og bedre liv (jaja, jeg vet jeg sier det hver uke). I motsetning til minimum to sjokolader daglig, har jeg nå bare spist én eneste plate med sjokolade på 4 dager! Og vent... det var MØRK sjokolade til og med. Og i mine øyne er ikke det ordentlig sjokolade sånn som god sjokolade skal være. God sjokolade skal være med melk, inneholde nøtter, karamell og være crunchy. YAMMI!.  Så det er faktisk en bragd for meg. Det har tildels vært fysisk hardt, helt til idag. Idag følte jeg meg i fin form og det uten å ha spist så mye som en mørk sjokoladebit engang.  

Jeg skulle bake 1-2-3 brød ikveld, og fant like gjerne ut at jeg kunne lage litt hjemmelaget müsli i samme slengen. Blir god frokost imorgen det. Spesielt sammen med de norske jordbærene jeg kjøpte idag <3

Oppskrift på hjemmelaget müsli

1 dl hakkede mandler
1 dl hakkede hasselnøtter
1 dl sesamfrø
1 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
0.75 dl hirseflak
0.5 dl rapsolje
1 dl vann

Spe på/erstatt med andre korn/nøtter/frøsorter etter smak og behag. Kan godt bruke litt kanel også.

Bland alt sammen og hell det over på en langpanne. Stekes i ovnen på ca 200 grader, i ca 15 minutt. Viktig å følge med mot slutten for det kan fort bli brent, men ikke ha det i for kort heller, da blir det ikke så crunchy. Jeg pleier å røre litt rundt i blant.

Hakk nøtter

Hasselnøtter er fint å bruke

Ha i div frø

1 dl rapsolje. X-tra funker som bare det!

1 dl vann

Rør i hop

Spre utover i langpanna

Tada! Med en glasskrukke som dette og en dymolapp på så blir det dekorativt på kjøkkenbenken også!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar